Oferta grupy
Miejskie Przedszkole "Światełko" w Ełku - Grupa integracyjna
Zajęcia dodatkowe
Integracja Sensoryczna SI, Arteterapia, Dogoterapia, Muzykoterapia, Sensozabawy, Zajęcia z psychologiem, Kodowanie na dywanie z elementami robotyki, Zajęcia taneczne, Chór - w grupach dzieci 6-letnich
Opis grupy
W naszym przedszkolu jest 5 grup integracyjnych.
Zostały one zorganizowane jako odpowiedź na potrzeby rodziców dzieci
niepełnosprawnych z naszego miasta. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne są u
nas PO PROSTU RAZEM. Integracja nie jest
jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostają włączone do
grupy dzieci zdrowych lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś
się uczy. Każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z
trudnościami. Integrację realizujemy jako formę współistnienia – wspólnej
zabawy, nauki, wychowania i pomocy.
Praca w tych grupach opiera się, tak jak i w innych grupach na Programie
Wychowania Przedszkolnego. Grupy integracyjne są mniej liczne ( do 20 dzieci),
w tym od 3-5 dzieci niepełnosprawnych.
Do naszej placówki przyjmowane są dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. W grupie integracyjnej pracuje
2 nauczycieli wychowania przedszkolnego i 1 pedagog specjalny który wspomaga
zarówno dzieci niepełnosprawne jak i dzieci zdrowe oraz pomoc nauczyciela. Pedagog specjalny prowadzi
dodatkowo z dziećmi niepełnosprawnymi, poza pracą w grupie, indywidualne
zajęcia terapeutyczne, kompensacyjne i rewalidacyjne.
Każde dziecko niepełnosprawne funkcjonuje w oparciu o indywidualny program
pracy opracowany przez pedagoga specjalnego we współpracy z nauczycielami
wychowania przedszkolnego, psychologiem, logopedą oraz innymi terapeutami. Jest on
dostosowany do możliwości, zainteresowań oraz potrzeb dziecka. Dzieci zdrowe w
grupie integracyjnej realizują takie same treści programowe jak dzieci w
pozostałych grupach, wzbogacone o zagadnienia związane z integracją.
Metody pracy w grupie integracyjnej:
*Metoda Kinezjologii Edukacyjnej P. Dennisona
*Pedagogika Zabawy (Klanza)
*Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
*Metoda Kinezjologii Edukacyjnej D. Dziamskiej
*Metoda M. Ch. Knillów
*Metoda Dobrego Startu
*Metoda Malowania Dziesięcioma Palcami
*Metoda Porannego Kręgu (stymulacja polisensoryczna)
*Metoda Symboli Dźwięków (muzykoterapia)
*arteterapia
*Bajkoterapia
*muzykoterapia,
*Dogoterapia
ZALETY INTEGRACJI
DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE obserwując na co dzień pełnosprawnych
rówieśników:
*zapominają o swoich ułomnościach,
*nabierają większej pewności siebie,
*odnajdują swoje miejsce w środowisku,
*uczą się odważniej patrzeć na świat,
*nawiązują kontakty społeczne
DZIECI ZDROWE przebywając
z niepełnosprawnymi kolegami uczą się:
*większej tolerancji wobec innych,
*akceptacji odmienności,
*odpowiedzialności i życzliwości,
*otwartości na problemy innych,
*opiekuńczości,
*troski o innych.