Zasady naboru
Szanowni Rodzice!
Jeżeli podjęliście Państwo decyzję, aby od 1 września
2025 roku Wasze dziecko rozpoczęło edukację w jednym z przedszkoli prowadzonych
przez Gminę Gołdap, warto zapoznać się z zasadami tegorocznego naboru, który w
tym roku zostanie przeprowadzony przy pomocy systemu elektronicznego w
Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Gołdapi oraz w oddziałach przedszkolnych w
Szkołach Podstawowych Nr 1,2,3,5 w Gołdapi, Szkole Podstawowej w Grabowie oraz w
Szkole Podstawowej w Pogorzeli. Chcąc ułatwić Państwu proces zapisu dziecka do
przedszkola przedstawiamy zasady rekrutacji „krok po kroku”.
Rekrutacja do przedszkoli na rok szkolny 2025/2026 odbywa się na zasadach, które zostały określne w rozdziale 6 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm.).
Rodziców, którzy chcą po raz pierwszy zapisać swoje
dziecko do publicznego przedszkola/oddziału przedszkolnego lub zmienić
przedszkole swojemu dziecku, informujemy, że szczegółowe informacje, dane
adresowe wraz z ofertą przedszkoli, ważne terminy, a także kryteria
obowiązujące przy przyjmowaniu dzieci do przedszkoli dostępne na stronie
internetowej wybranej placówki lub stronie urzędu miejskiego w Gołdapi www.goldap.pl.
ZASADY OGÓLNE
1. Rekrutacja do przedszkola
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych skierowana jest w pierwszej
kolejności do dzieci mieszkających na terenie Gminy Gołdap. Rodzice dzieci spoza
naszej gminy będą mogli ubiegać się o przyjęcie dziecka do publicznego
przedszkola, szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi, gdy po zakończeniu
rekrutacji i zapewnieniu miejsc dla dzieci mieszkających w Gołdapi, w
przedszkolu i oddziałach przedszkolnych pozostaną wolne miejsca.
2. Postępowanie rekrutacyjne dla dzieci zapisywanych po raz pierwszy prowadzone jest na wniosek rodzica
złożony u dyrektora wybranego przedszkola lub szkoły z oddziałami
przedszkolnymi i odbywa się wyłącznie na wolne miejsca.
3. W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział: dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
4. Rodzice mogą składać wniosek o przyjęcie do 3 wybranych placówek.
5. Rodzice układają listę wybranych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych według
swoich preferencji w porządku od najbardziej do najmniej preferowanej. Placówka
umieszczone na liście preferencji na pierwszej pozycji nazywana jest placówką
pierwszego wyboru i tam składamy
również pisemny wniosek. W przypadku kiedy wniosek wraz z załącznikami
został podpisany elektronicznie profilem zaufanym nie należy zanosić w formie
papierowej wniosku do placówki.
6. Przydział dzieci do konkretnych oddziałów w przedszkolach i oddziałów przedszkolnych w szkołach
podstawowych nastąpi po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego.
7. Organizacja grup i oddziałów przedszkolnych (jednorodnych lub mieszanych) uzależniona jest od
liczby i wieku dzieci kontynuujących edukację przedszkolną i przyjętych w
rekrutacji do przedszkola, szkoły z oddziałami przedszkolnymi.
REKRUTACJA KROK PO KROKU
Krok 1 – Wybór przedszkola lub szkoły z oddziałami przedszkolnymi
Szczegółowe informacje o przedszkolach i oddziałach przedszkolnych można znaleźć w ofercie przedszkola i szkół
podstawowych z oddziałami przedszkolnymi na stronie www.goldap.pl
Krok 2 – Wypełnienie ”Wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola”
Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej należy wypełnić elektronicznie na stronie internetowej https://naborp-kandydat.vulcan.net.pl/gminagoldap a następnie wydrukować, podpisać i dostarczyć do placówki, którą Państwo określili jako placówkę pierwszego wyboru. Jeśli wniosek z załącznikami jest podpisany profilem zaufanym nie należy go przynosić do placówki.
Wypełniony wniosek:
- podpisuje co najmniej jeden rodzic/opiekun dziecka,
- podpisy złożone we wniosku są potwierdzeniem zgodności ze stanem faktycznym
informacji zawartych we wniosku.
Krok 3 – Potwierdzanie wniosku w przedszkolu pierwszego wyboru
1. Aby wziąć udział w rekrutacji, rodzic zobowiązany jest do złożenia wniosku o przyjęcie dziecka w
przedszkolu lub szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi pierwszego
wyboru oraz przedłożenia wymaganych dokumentów lub oświadczeń potwierdzających
spełnianie kryteriów zaznaczonych przy składaniu wniosku, bez względu na to czy
rodzic składa wniosek osobiście czy elektronicznie.
2. Jeśli rodzic wypełnił wniosek za pośrednictwem strony internetowej, to zostanie on zapisany w
systemie, ale zarejestrowany dopiero w momencie, gdy prawidłowo wypełniony
dokument zostanie wydrukowany, podpisany i dostarczony do placówki pierwszego
wyboru lub zostanie zarejestrowany od razu w przypadku podpisu elektronicznego zaufanego.
3. Jeżeli rodzic wypełnił wniosek w wersji papierowej jest on zobowiązany dostarczyć go osobiście do placówki
pierwszego wyboru. Przeszkolony pracownik placówki wprowadzi do systemu
elektronicznego wszystkie dane zawarte w złożonym wniosku i nada Państwu login.
4. Dane wprowadzone do systemu przez przedszkole lub szkołę z oddziałami przedszkolnymi pierwszego
wyboru przekazywane są w formie elektronicznej do jednostek z drugiej lub trzeciej preferencji.
Ważne: nie należy składać dokumentów do placówki 2 i 3 wyboru.
Krok 4 – Weryfikacja dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów kwalifikacyjnych zgłoszonych przy
rejestrowaniu wniosku w przedszkolu, szkole podstawowej z oddziałami przedszkolnymi
1.
Do wniosku rodzice dołączają dokumenty/oświadczenia potwierdzające spełnianie kryteriów.
2.
Za sprawdzenie i potwierdzenie zgodności informacji zawartych we wniosku z
informacjami w systemie informatycznym oraz wydanie rodzicom potwierdzenia
przyjęcia wniosku odpowiedzialny jest dyrektor placówki pierwszego wyboru.
3.
Rodzice, którzy posiadają indywidualny login, mogą sprawdzać wyniki rekrutacji w Internecie.
Krok 5 – Postępowanie rekrutacyjne – praca komisji rekrutacyjnej
1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora
przedszkola lub szkoły z oddziałami przedszkolnymi. Dyrektor wyznacza skład
komisji oraz jej przewodniczącego.
2. Komisja rekrutacyjna rozpatruje wniosek w każdej placówce wskazanej na liście preferencji.
3. Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w terminach określonych w harmonogramie.
4. W przypadku, gdy liczba kandydatów zamieszkałych na terenie Gminy Gołdap przekracza liczbę wolnych
miejsc, komisja rekrutacyjna, po weryfikacji wniosków, ustala kolejność przyjęć
na podstawie spełnianych przez kandydata kryteriów.
5. W przypadku braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna, rozpatrując
wniosek, nie uwzględnia kryterium, które nie zostało potwierdzone.
Krok 6 – Ustalanie listy kandydatów zakwalifikowanych na podstawie kryteriów
1. W przypadku, gdy liczba miejsc przewyższa liczbę kandydatów zobowiązanych do odbywania rocznego
przygotowania przedszkolnego, komisja rekrutacyjna ustala kolejność
przyjmowania tych dzieci na podstawie pozostałych kryteriów kwalifikacyjnych.
2. Komisja rekrutacyjna w pierwszej kolejności bierze pod uwagę kryteria określone w Prawie oświatowym
tzw. kryteria ustawowe, które mają jednakową wartość.
3. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania
rekrutacyjnego lub jeżeli po jego zakończeniu przedszkole lub szkoła z
oddziałami przedszkolnymi nadal dysponuje wolnymi miejscami, brane są pod uwagę
kryteria uchwalone przez Radę Miejską w Gołdapi tzw. kryteria dodatkowe.
4. Komisja rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego w formie
listy dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia.
Krok 7 – Potwierdzenie przez rodziców woli przyjęcia dziecka do danego przedszkola
1. Rodzice dzieci zakwalifikowanych do przyjęcia składają pisemne potwierdzenie woli zapisu w
przedszkolu lub szkole z oddziałami przedszkolnymi. Brak potwierdzenia woli uczęszczania
dziecka do placówki w ustalonym w harmonogramie terminie jest
równoznaczne z rezygnacją z miejsca w przedszkolu, oddziale przedszkolnym.
2. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej podaje do publicznej wiadomości listę kandydatów przyjętych i
nieprzyjętych oraz informację o liczbie miejsc wolnych. Listy zawierające
imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej.
Krok 8 – Procedura odwoławcza
Rodzice, których dzieci nie zostały przyjęte mogą:
1. wnioskować do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka do danego
przedszkola, szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi w terminie 7 dni od
dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych,
2. wnieść do dyrektora przedszkola lub szkoły z oddziałami przedszkolnymi odwołanie od rozstrzygnięcia
komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia odmowy,
3. złożyć do sądu administracyjnego skargę na rozstrzygnięcie dyrektora danej placówki po
wyczerpaniu innych możliwości określonych ustawa rekrutacyjną.
Krok 9 – Postępowanie uzupełniające i informator o wolnych miejscach w przedszkolach
1. Jeżeli po przeprowadzeniu postępowaniu rekrutacyjnego publiczne przedszkole lub szkoła z
oddziałami przedszkolnymi nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor placówki
przeprowadza postępowanie uzupełniające.
2. W postępowaniu uzupełniającym, rodzice, których dzieci nie zostały przyjęte do żadnego z
wybranych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych lub przyjęci do przedszkola,
oddziału przedszkolnego drugiego lub trzeciego wyboru, mogą złożyć wniosek o
przyjęcie do przedszkola, szkoły z oddziałami przedszkolnymi dysponującego
wolnymi miejscami.
3. O przyjęcie do przedszkola lub szkoły z oddziałami przedszkolnymi w postępowaniu
uzupełniającym, mogą ubiegać się rodzice dzieci spoza Gminy Gołdap.
4. Informacje o wolnych miejscach rodzice mogą uzyskać w poszczególnych przedszkolach oraz w szkołach
podstawowych z oddziałami przedszkolnymi.
INFORMACJE DODATKOWE
1. W przypadku nieprzyjęcia dziecka zobowiązanego do odbywania rocznego przygotowania przedszkolnego
dyrektor przedszkola lub szkoły z oddziałami przedszkolnymi informuje o tym
fakcie Burmistrza Gminy Gołdap. W tym przypadku Burmistrz pisemnie wskazuje
rodzicom inne przedszkole, które może przyjąć dziecko.
2. Zasady naboru dotyczą także dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.