Zasady naboru
Zasady rekrutacji na rok szkolny 2025/2026 do publicznych przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
z terenu Gminy Grodzisk Wielkopolski
Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Grodzisk Wielkopolski.
• Rekrutacja dzieci do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, zostanie przeprowadzona w dniach od dnia 20.01.2025 r. od godz. 8:00 do dnia 31.01.2025 r. do godz. 15:00 przy wsparciu systemu elektronicznego z wykorzystaniem jednolitych kryteriów naboru do wszystkich placówek z terenu Gminy Grodzisk Wielkopolski
• Do publicznych przedszkoli/oddziałów przedszkolnych przyjmowane będą dzieci 3, 4, 5 i 6 – letnie.
• Wnioski złożone w terminie rekrutacji traktowane są jednakowo (o przyjęciu nie decyduje kolejność zgłoszeń).
• Rodzice, dokonując zgłoszenia dziecka, mają prawo wskazać maksymalnie 3 placówki w preferowanej przez siebie kolejności (pozycja nr 1 oznacza najwyższy priorytet, a pozycja nr 3 najniższy).
• W przypadku nie podania we wniosku informacji dotyczących poszczególnych kryteriów dla celu procesu rekruta¬cji przyjmuje się, że dziecko nie spełnia danego kryterium.
• Jeżeli liczba dzieci, którym gmina ma obowiązek zapewnić możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego, zamieszkałych na obszarze Gminy Grodzisk Wielkopolski, zgłoszonych podczas rekrutacji do publicznego przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, przewyższy liczbę w tym przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej prowadzonej przez Gminę Grodzisk Wielkopol¬ski, dyrektor przedszkola lub dyrektor szkoły, informuje o nieprzyjęciu dziecka do przedszkola lub oddziału przed¬szkolnego Burmistrza Grodziska Wielkopolskiego. W tym przypadku Burmistrz Grodziska Wielkopolskiego obo¬wiązany jest pisemnie wskazać rodzicom inne przedszkole publiczne, oddział przedszkolny w szkole podstawowej albo publiczną inną formę wychowania przedszkolnego, albo niepubliczne przedszkole, o którym mowa w art.17 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, albo niepubliczną inną formę wychowania przedszkolne¬go, o której mowa w art. 21 ust. 1 ww. ustawy.
I. ETAPY REKRUTACJI
Rekrutacja elektroniczna składa się z dwóch etapów:
W postępowaniu rekrutacyjnym będą brane pod uwagę następujące kryteria:
Kryteria podstawowe (ustawowe):
I etap postępowania rekrutacyjnego
1. wielodzietność rodziny kandydata - 100 pkt
2. niepełnosprawność kandydata - 100 pkt
3. niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata - 100 pkt
4. niepełnosprawność obojga rodziców kandydata - 100 pkt
5. niepełnosprawność rodzeństwa kandydata - 100 pkt
6. samotne wychowywanie kandydata w rodzinie - 100 pkt
7. objęcie kandydata pieczą zastępczą - 100 pkt
Kryteria dodatkowe (ustalone przez JST):
II etap postępowania rekrutacyjnego – kryteria gminne
1. Pozostawanie obojga rodziców kandydata albo rodzica sa¬motnie wychowującego kandydata w zatrudnieniu lub prowadzenie przez nich działalności gospodarczej/gospo¬darstwa rolnego lub pobieranie przez nich nauki w syste¬mie dziennym – 6 pkt.
2. Pozostawanie jednego z rodziców kandydata w zatrudnie¬niu lub prowadzenie przez niego działalności gospodar¬czej/go¬spodarstwa rolnego lub pobieranie przez niego na¬uki w syste¬mie dziennym – 3 pkt.
3. Dziecko wychowuje się w rodzinie w rozumieniu art. 3 pkt 16 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 615 z późn. zm.), któ¬ra objęta jest nadzorem kuratorskim lub wsparciem asy¬stenta rodziny – 6 pkt.
4. Rodzeństwo dziecka ubiega się o przyjęcie do publicznego przedszkola albo oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej prowadzonych przez Gminę Grodzisk Wiel¬kopolski– 2 pkt.
5. Którekolwiek z rodzeństwa dziecka kontynuuje edukację w publicznym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej albo jest uczniem szkoły podstawowej prowadzonych przez Gminę Grodzisk Wielkopolski, w której zorganizowano oddział przedszkolny do którego kandydat składa wnio¬sek o przyjęcie w roku, w którym prowadzone jest postę¬powanie rekrutacyjne – 6 pkt.
6. Kandydat zamieszkuje w obwodzie szkoły prowadzonej przez Gminę Grodzisk Wielkopolski, w której zorganizowany jest oddział przedszkolny, do którego wnioskuje o przyjęcie – 7 pkt
Spełnienie przez kandydatów kryteriów podlega weryfikacji przez komisję rekrutacyjną powołaną przez dyrektora przed¬szkola lub szkoły podstawowej z oddziałami przedszkolnymi.
II. Rekrutacja dzieci kontynuujących edukację przedszkolną w dotychczasowej placówce:
Podstawą przyjęcia dziecka do przedszkola jest złożenie w nim wypełnionej „Deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego”.
Druk „Deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego” należy pobrać w placówce, do której dziecko uczęszcza.
W procesie przyjęcia dzieci kontynuujących edukację przedszkolną zakwalifikowane zostaną tylko te dzieci, których „Deklaracje o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego” w formie papierowej z podpisem rodziców zostaną dostarczone do przedszkola, w terminie do dnia 17 stycznia 2025 r. godz. 15.00.
III. Nabór i rekrutacja dzieci zapisywanych po raz pierwszy do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, oraz dzieci zmieniających przedszkole:
Podstawą zapisania dziecka do przedszkola/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest złożenie w „przedszkolu/szkole podstawowej pierwszego wyboru" wypełnionego „Wniosku zgłoszenia dziecka do przedszkola/oddziału przedszkolnego”, zwanej dalej „Wnioskiem”.
„Wniosek” należy:
1. Wypełnić w wersji elektronicznej dostępnej na Portalu dla rodziców
http://grodziskwielkopolski.przedszkola.vnabor.pl/
wydrukować podpisać i złożyć w „przedszkolu/szkole podstawowej pierwszego wyboru". Próba wprowadzenia kolejnego wniosku zostanie automatycznie zablokowana.
2. W sytuacji braku możliwości dostępu do Portalu dla Rodziców i wydrukowania Wniosku, placówka stworzy możliwość dopełnienia ww. formalności w siedzibie placówki.
Wypełniając „Wniosek" należy wskazać przedszkole, do którego chcecie Państwo zapisać dziecko jako „przedszkole pierwszego wyboru". Można dodatkowo wpisać dwa inne, które będą brane pod uwagę w przypadku, gdyby dziecko nie zostało przyjęte do „przedszkola pierwszego wyboru". Informacja o wszystkich przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szko¬łach podstawowych znajduje się na Portalu dla Rodziców.
W procesie rekrutacji będą brały udział tylko te dzieci, dla których „Wniosek" zostanie wypełniony w wersji elektronicznej, wydrukowany oraz dostarczony wraz z załącznikami, w formie papierowej z podpisem rodziców do „przedszkola pierwszego wyboru", lub do szkoły podstawowej, w której prowadzony jest oddział przedszkolny w terminie od 20 stycznia 2025 r. (godz. 8.00) do 31 stycznia 2025 r. (godz. 15.00).
IV. Sposób dokumentowania informacji zawartych we „Wniosku”
1. Sposób dokumentowania informacji zawartych we Wniosku Rekrutacyjnym:
• dla potwierdzenia, że kandydat pochodzi z rodziny wielodzietnej należy złożyć oświadczenie do Wniosku o przyjęcie do przedszkola,
• dla potwierdzenia niepełnosprawności kandydata należy złożyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności oryginał, notarialnie poświadczona kopia albo urzędowo poświadczony zgodnie z art. 76a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpis lub wyciąg z dokumentu lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata,
• dla potwierdzenia niepełnosprawności jednego/obojga rodziców kandydata należy złożyć orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10.05.2018 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.) - oryginał, notarialnie poświadczona kopia albo urzędowo poświadczony zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpis lub wyciąg z dokumentu lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata,
• dla potwierdzenia niepełnosprawności rodzeństwa kandydata należy złożyć orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10.05.2018 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 44 z późn. zm.) - oryginał, notarialnie poświadczona kopia albo urzędowo poświadczony zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpis lub wyciąg z dokumentu lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata,
• dla potwierdzenia, że kandydat jest dzieckiem samotnej matki lub ojca należy złożyć prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem - oryginał, notarialnie poświadczona kopia albo urzędowo poświadczony zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpis lub wyciąg z dokumentu lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata. Oświadczenie o samotnym wychowaniu dziecka oraz niewychowaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem.
• dla potwierdzenia, że kandydat objęty jest pieczą zastępczą należy złożyć dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą z dnia 9.06.2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 177 z późn. zm.) - oryginał, notarialnie poświadczona kopia albo urzędowo poświadczony zgodnie z art. 76a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odpis lub wyciąg z dokumentu lub kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez rodzica kandydata.
2. Dla potwierdzenia spełniania kryteriów gminnych:
Oświadczenie rodzica opiekuna prawnego (o zatrudnieniu, prowadzeniu działalności gospodarczej, studiowaniu oraz rodzeństwie) – Załączniki: nr 1 - 6 do Uchwały Nr II/18/2018 Rady Miejskiej w Grodzisku Wielkopolskim.
Zgodnie z art. 150 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 737 z późn. zm.), oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawartych w oświadczeniach, o których mowa powyżej, w terminie wyznaczonym przez przewodniczącego, lub może zwrócić się do Burmistrza Grodziska Wielkopolskiego , o potwierdzenie tych okoliczności w trybie KPA.
W celu potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniach, Burmistrz Grodziska Wielkopolskiego korzysta z informa¬cji, które zna z urzędu lub może wystąpić do instytucji publicznych o udzielenie informacji, o okolicznościach zawartych w oświadczeniach, jeżeli instytucje te posiadają takie informacje. Oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka może być zweryfikowane w drodze wywiadu, o którym mowa w art. 23 ust. 4a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach ro¬dzinnych. Do prowadzenia spraw, o których mowa powyżej Burmistrz Grodziska Wielkopolskiego może upoważnić dyrek¬tora Ośrodka Pomocy Społecznej w Grodzisku Wielkopolskim.
V. Wyniki rekrutacji
1. Publikacja list dzieci zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do danej placówki w systemie elektronicznym nastąpi w dniu 18.02.2025 r. o godz. 12:00. Rodzice, którzy wskazali więcej niż jedno przedszkole – uzyskują informację o wynikach rekrutacji w placówce wskazanej przez nich jako pierwszą - logując się na stronie internetowej Portalu dla Rodziców.
2. W przypadku, gdy dziecko zostanie zakwalifikowane do danego przedszkola publicznego lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, rodzice zobowiązani są do potwierdzenia woli korzystania z usług tej placówki w terminie od 18.02.2025 r. od godziny 12:05 do 28.02.2025 r. do godz. 15:00. Niepotwierdzenie woli w podanym terminie jest równoznaczne z rezygnacją z miejsca w placówce.
3. Dnia 04.03.2025 r. o godz. 12:00 w poszczególnych placówkach uczestniczących w rekrutacji zostaną wywieszone listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do przedszkoli publicznych i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
VI. Rekrutacja uzupełniająca
W terminie od 17 marca 2025 r. do 22 kwietnia 2025 r. odbędzie się postępowanie uzupełniające – szczegóły w harmonogramie rekrutacji.
UWAGI:
Dane osobowe zawarte w przedkładanej dokumentacji podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami i z zachowaniem należytej staranności.