Logo VULCAN - Razem dla lepszej oświaty
Nabór do przedszkoli - Miasto Świdnik

Oferta grupy

Przedszkole Integracyjne nr 5 im. Doroty Gellner - Montessori

Typ grupy:
Integracyjny część ogólnodostępna

Nauczane języki obce

Angielski

Zajęcia dodatkowe

rytmika, taniec, zajęcia plastyczne, zajęcia teatralne, zespół wokalny, zajęcia językowe, sensoplastyka, zajęcia informatyczne, zajęcia przyrodniczo-matematyczne, zajęcia psychoedukacyjne ART (kształtowanie postaw społecznych), Trening Umiejętności Społecznych (TUS), Terapia Ręki, Bajkoterapia, Artterapia, Integracja Sensoryczna, Terapia pedagogiczna, Zajęcia z Oligofrenopedagogiem, Tflopedagogiem, Surdopedagogiem,

Opis grupy

Niepowtarzalność metody M. Montessori polega na szczególnym podejściu do małego człowieka: z ogromnym szacunkiem i wrażliwością na jego wyjątkowe potrzeby, również te wynikające z kształcenia specjalnego.

Współczesna psychologia potwierdza fakt, że dziecko potrafi zdobywać wszystkie umiejętności funkcjonalne w obszarze rozwoju psychofizycznego, w taki sam naturalny sposób, jak uczy się chodzić i mówić. Należy jednak umiejętnie wykorzystać wczesne lata dziecięce, na które przypada najszybszy i optymalny rozwój umysłowy każdego dziecka oraz jego faktyczne potrzeby i możliwości rozwojowe - również specjalne. Maria Montessori okres rozwojowy do szóstego roku życia nazwała „okresem dziecka meblowego”. W tym okresie dziecko kształtuje swoją indywidualną osobowość. Przez pierwsze lata odbywa się to nieświadomie, dziecko „wchłania” wszystko, co się wokół niego dzieje bezkrytycznie. Przez kolejne - rozwój osobowości odbywa się w sposób bardziej świadomy. W tym czasie rozwija się wola i charakter dziecka.

W metodzie M. Montessori bardzo istotne są reguły pedagogiczne, wg których: 

1.Wszystkie dzieci mają chłonne umysły 

2.Wszystkie dzieci przechodzą przez okresy zmysłowe 

3.Wszystkie dzieci chcą się uczyć 

4.Wszystkie dzieci uczą się przez zabawę i pracę (traktowanej również jako forma terapii) 

5. Wszystkie dzieci przechodzą przez kilka okresów rozwojowych 

6. Wszystkie dzieci chcą być niezależne, również te ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi

W zdobywaniu niezależności i samodzielności pomagają dzieciom pomoce montessoriańskie oraz otoczenie, w którym są ułożone. Pomoce przechodzą od materiału konkretnego do bardziej abstrakcyjnego, budzą ciekawość i zainteresowanie dziecka, wyzwalają w nim różne formy aktywności. Każdy materiał ma wbudowaną kontrolę błędów umożliwiającą dziecku samodzielne poszukiwanie rozwiązań i czerpanie radości z osiągniętego sukcesu.

Maria Montessori zawsze powtarzała, że ręka jest najważniejszym nauczycielem dziecka. To właśnie zadania, które dziecko „rozwiązuje” własnymi rękoma, maksymalnie skupiając przy tym uwagę, są najbardziej rozwijające.

Nauczyciel jest odpowiedzialny za organizację otoczenia. Dba o to, aby znalazły się w nim materiały potrzebne w danej chwili do samorozwoju (rozumianego również jako szeroko pojętą terapię) danego dziecka. Nauczyciel/specjalista jest partnerem w edukacji . Ma nie tyle uczyć, co podążać za dzieckiem. Poprzez uważną obserwację działań swoich podopiecznych udziela im wskazówek i pomaga samodzielnie pokonywać trudności zgodnie z pedagogiczną dewizą „pomóż mi to zrobić samemu”. Musi stać się pasywny, aby dziecko mogło być aktywne.

Dziecko postrzegane jest tu jako twórca. Powinno tak robić, aby miało świadomość, że wykonało pracę najlepiej jak potrafi i czerpać z tej działalności satysfakcję.


W przedszkolu
funkcjonują dwie grupy realizujące metodę M. Montessori. Są to jednocześnie grupy integracyjne, w których za przykładem twórczyni tej metody, kładziemy nacisk na umożliwienie dziecku wszechstronnej aktywności oraz kształcenie jego zmysłów. Specyfika pracy w tych grupach jest zgoła inna niż w modelu tradycyjnym. Podstawę do pracy stanowią indywidualności dziecka i wiara w jego wewnętrzny potencjał.
Zadania, które realizujemy w grupach montessori mają przede wszystkim na celu:
• rozwijanie samodzielności i wiary we własne siły dziecka,
• wypracowanie szacunku do porządku i do pracy,
• naukę samodyscypliny,
• wypracowanie zamiłowania do ciszy oraz pracy indywidualnej, a także zbiorowej,
• osiąganie koncentracji nad wykonywanym zadaniem,
• kształtowanie wewnętrznej motywacji do działania,
• formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji, szacunku dla pracy innych,
• rozwijanie indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
• naukę szacunku do innego człowieka – jego praw i oczekiwań.
Cele te osiągamy w następujący sposób:
- Rozwijamy dziecięcą samodzielność – wierzymy, że doświadczanie radości z samodzielnie wykonanego zadania wzmacnia wiarę w siebie. Pokazujemy, jak należy wykonać daną czynność, ale staramy się nie robić tego za dziecko.
- Dzieci doświadczają radości ze współdziałania w grupie zróżnicowanej wiekowo. Starsi uczą się dbać o młodszych. Młodsze dzieci wzorują się na starszych (jak w rodzinie).
- Uczymy koncentracji i wyciszenia – podczas typowych zajęć przedszkolnych wprowadzane są tzw. lekcje ciszy, podczas których dzieci wyciszają się i koncentrują np. spacer po sali z dzwoneczkiem w dłoni.
- Nauczyciel nie narzuca dziecku tego, czym powinno się interesować. To dziecko podąża własnym tempem edukacyjnym, a dorosły jest jego towarzyszem i opiekunem. (Zasada ta stosowana jest podczas pracy dziecka z „materiałem Montessori”).
- Grupy przedszkolne wyposażone są w specjalistyczne pomoce edukacyjne („materiał montessori”), które rozwijają wszechstronnie umiejętności dziecka i doskonale przygotowują do edukacji szkolnej. Wszystkie materiały są uporządkowane i łatwo dostępne.
- Dzieci są uczone: porządku( np. odkładają materiały montessori zawsze na swoje miejsce) i szacunku do pracy innych dzieci, ( np. nie przeszkadzam innym, nie zabieram materiału, z którym pracuje inne dziecko)

Materiały rozwojowe Montessori są w naszym przedszkolu podzielone na 5 obszarów:
- życie codzienne (zestawy pomocy do przesypywanie, przelewanie, szycie, tkanie, mycie naczyń, prania, polerowania, przygotowywania jedzenia – krojenie jabłka, wyciskanie soku, obierania marchewki, wiązania kokardek, zapinania butów, dziurkowanie itd.)
- sensoryka ( dopasowywanie wielkości, poznawanie kolorów, figur, zapachów, wagi, długości, ciężaru, ćwiczenie słuchu itd)
- język ( zestawy pomocy do ćwiczenie pisania, poznawanie szorstkich liter, pisanie na piasku, czytania wyrazów, pisanie przez dzieci własnych książeczek itd.)
- matematyka (zestawy pomocy do nauki liczenia, poznawania i rozróżniania wielkości liczb, poznawania i pisania liczb, dodawania, odejmowania, poznawanie podstaw ułamków itd.)
- kosmos ( zestawy pomocy do poznawania świata, przyrody i natury- puzzle roślinne, minerały, mapy świata, flagi świata, planety, wulkany, zwierzęta świata, ludzie na ziemi, owady, skamieniałości itd.)

Dzieci po przedszkolu Montessori wychodzą świetnie przygotowane do szkoły. Są bardzo samodzielne i ciekawe świata. Często potrafią już czytać i liczyć. W przedszkolu ćwiczyły bardzo ważną umiejętność – koncentrację, pracowitość i samodzielność. Potrafią szanować innych. Dzieci doskonale adaptują się w każdej szkole. Są nastawiane na naukę i poznawanie świata, dlatego ważne, aby znaleźć dla nich dobrą szkołę ( taką, która rozwinie dalej ich potencjał).
Metoda Montessori jest wspaniałą metodą rozwijającą wszystkie dzieci. Każde dziecko znajdzie w przedszkolu Montessori coś ciekawego dla siebie.


Powrót do oferty jednostki