Logo VULCAN - Razem dla lepszej oświaty
Nabór do przedszkoli - Miasto Świdnik

Oferta jednostki

Przedszkole Integracyjne nr 5 im. Doroty Gellner

ul. gen. J. Hallera 11, 21-040 Świdnik

tel. 81 468 63 39

fax. 81 468 63 39

e-mail: pi5@oswiata.e-swidnik.pl

WWW: http://pi5.e-swidnik.pl

imię i nazwisko dyrektora: Piotr Bogusz

Nie można wskazać prawidłowej lokalizacji jednostki na mapie

Lista grup

Nazwa grupy Szczegóły
Integracyjna 3 latki Dzieci w wieku 3 latDzieci w wieku 3 lat Opieka całodzienna z wyżywieniemOpieka całodzienna z wyżywieniem WyżywienieWyżywienie Integracyjny część ogólnodostępnaIntegracyjny część ogólnodostępna AngielskiAngielski
5-6 latki PI5 Dzieci w wieku 5 latDzieci w wieku 5 lat Dzieci w wieku 6 latDzieci w wieku 6 lat Opieka podstawowa z wyżywieniemOpieka podstawowa z wyżywieniem WyżywienieWyżywienie Integracyjny część ogólnodostępnaIntegracyjny część ogólnodostępna AngielskiAngielski
3 - 4 latki spe. Dzieci w wieku 3 latDzieci w wieku 3 lat Dzieci w wieku 4 latDzieci w wieku 4 lat Opieka całodzienna z wyżywieniemOpieka całodzienna z wyżywieniem WyżywienieWyżywienie Integracyjny część dla kandydatów z orzeczeniemIntegracyjny część dla kandydatów z orzeczeniem AngielskiAngielski
5 - 6 latki spe. Dzieci w wieku 5 latDzieci w wieku 5 lat Dzieci w wieku 6 latDzieci w wieku 6 lat Opieka całodzienna z wyżywieniemOpieka całodzienna z wyżywieniem WyżywienieWyżywienie Integracyjny część dla kandydatów z orzeczeniemIntegracyjny część dla kandydatów z orzeczeniem AngielskiAngielski

Dodatkowe informacje

Jednostka publiczna/niepubliczna:
Publiczna
Budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych:
Częściowo przystosowany
Godziny pracy:
06:00 - 17:00
Własny budynek:
Tak
Własny ogród:
Tak

Opis jednostki

1 września 1983 roku rozpoczęła się historia miejsca, które obecnie reprezentuje się w społeczności lokalnej jako Przedszkole Integracyjne nr 5 im. Doroty Gellner w Świdniku - wchodzące w skład Zespołu Szkolno - Przedszkolnego nr 1 w Świdniku, do którego należy również Szkoła Podstawowa nr 7.
Od 1997 roku placówka przedszkolna posiada status Przedszkola Integracyjnego. Tu codziennie spotykają się dzieci zdrowe i niepełnosprawne. Staramy się, aby w tym miejscu każde dziecko znalazło szacunek i zrozumienie. W naszym przedszkolu dzieci uczą się i bawią w miłej atmosferze, pod okiem wyspecjalizowanej kadry - w większości mianowanych i dyplomowanych nauczycieli, posiadających wykształcenie wielokierunkowe.

Przekonaliśmy się, że specyfika placówki, w której integracja ma charakter włączający jest szansą zarówno dla dzieci zdrowych, jak i ich niepełnosprawnych rówieśników, a kontakt z niepełnosprawnością na tym poziomie wiekowym pozwala przyjąć ją w sposób jak najbardziej naturalny. Ze swojej strony dorośli podejmują działania, by jeszcze bardziej wzmacniać postawy wzajemnej akceptacji wśród dzieci oraz wrażliwości, tolerancji i prawidłowych zachowań społecznych, a także chęci niesienia pomocy od najmłodszych lat życia.


W chwili obecnej, w placówce funkcjonują dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi, które uczęszczają zarówno do oddziałów tzw. ogólnodostępnych oraz oddziałów integracyjnych ( w tym prowadzonych systemem M. Montessori oraz wykorzystujących w swych działaniach metodę F. Froebla).

Obserwując pracę oraz wieloletnie doświadczenie przedszkola, możemy zdecydowanie stwierdzić, że atmosfera tej placówki istotnie sprzyja wdrażaniu edukacji włączającej, czyli integracji rzeczywistej na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi.

Przedszkole Integracyjne nr 5 w Świdniku posiada ogromny potencjał rozwojowy, zarówno pod względem osobowym, materialnym jak i dydaktycznym. Dodatkowymi atutami placówki, pozwalającymi na pełny jej rozwój w obszarze stosowania alternatywnych metod dydaktycznych i terapeutycznych oraz systemowych, wspierających zróżnicowane potrzeby rozwojowe wychowanków są następujące czynniki:

  • posiadane kwalifikacje, wiedza i umiejętności kadry pedagogicznej, umożliwiające wielokierunkowy rozwój placówki i przebywających w niej wychowanków pod względem dydaktyczno - wychowawczym, terapeutycznym i rehabilitacyjnym;
  • baza lokalowa oraz wyposażenie przedszkola w pomoce rozwojowe oraz sprzęt dydaktyczny i rehabilitacyjny (placówka posiada specjalny podjazd dla wózków, a przy budynku znajduje się ogrodzony plac zabaw, wyposażony w atrakcyjne sprzęty do zabaw oraz strefę rehabilitacyjno - sportową z boiskiem dla najmłodszych - tzw. "Orlik");
  • atmosfera akceptacji i bezpieczeństwa;
  • system oceniania wartościującego (tablice motywacyjne z harmonogramem działań w ciągu dnia, tygodnia - przydział dyżurów, funkcji, zadań i odpowiedzialności dla dzieci w grupie; motywująca informacja zwrotna od rówieśników po zakończonych działaniach; własne odczucia wyrażone umownymi symbolami, tzw. "barometr uczuć" lub "kolory uczuć" - poparte wypowiedzią: w czym czuję się dobrze , co mi przeszkadza, utrudnia podejmowanie zadań, z czym sobie nie radzę , co wychodzi mi dobrze);
  • zaangażowanie kadry przedszkolnej i rodziców w wyrównywanie szans rozwojowych oraz edukacyjnych dzieci;
  • współpraca ze środowiskiem rodzinnym, wspomagająca systemy oceniania skuteczności podejmowanych działań;
  • zaangażowanie kadry przedszkolnej i rodziców w wyrównywanie szans rozwojowych oraz edukacyjnych dzieci;
  • współpraca ze środowiskiem rodzinnym, wspomagająca systemy oceniania skuteczności podejmowanych działań edukacyjnych, terapeutycznych i wychowawczych w stosunku do dzieci;
  • systematyczne podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia najodpowiedniejszych warunków, sprzyjających realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych predyspozycji (możliwości, potrzeb i braków);
  • warunki pracy dzieci, nauczycieli oraz osób zaangażowanych w proces dydaktyczno - terapeutyczny i wychowawczy są na bieżąco monitorowane

Od ponad 40 lat nasza placówka oświatowa, w sposób znaczący wpisuje się w środowisko społeczne Świdnika jako przedszkole, które w pełni realizuje potrzeby wszystkich przebywających w niej dzieci i z wielkim zaangażowaniem pracuje na swoje dobre imię w przestrzeni lokalnej.


Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej, gdzie więcej o Naszym Przedszkolu można dowiedzieć się i zobaczyć bezpośrednio  po zeskanowaniu poniższego kodu QR 

                                                                                                       

ORGANIZACJA PRZESTRZENI I PRACY PRZEDSZKOLA
Przedszkole posiada odpowiednią bazę do zajęć dydaktycznych i terapeutycznych, umożliwiającą w wysokim stopniu realizację podstawy programowej MEN oraz programu autorskiego wprowadzającego system nauczania i wychowania integracyjnego, a także indywidualne programy edukacyjne i terapeutyczne.
Na parterze znajdują się cztery sale edukacyjne oraz gabinety specjalistyczne (logopedyczno-psychologiczny, rehabilitacyjny oraz do zajęć SI). W 2015 r. dokonano gruntownej przebudowy pomieszczeń socjalnych, by przystosować je do prowadzenia specjalistycznych zajęć dydaktyczno - terapeutycznych.
Odbywają się tam zajęcia plastyczne, z arteterapii, z bajkoterapii, sensoplastyki, terapii ręki i choreoterapii. Na piętrze znajdują się kolejne cztery sale edukacyjne oraz sala do zajęć dodatkowych (informatyczna, językowa, terapia pedagogiczna). Budynek posiada specjalny podjazd dla wózków. Przy budynku znajduje się również ogrodzony plac zabaw, wyposażony w atrakcyjne sprzęty do rekreacji, rehabilitacji i zabawy. Atutem miejsca jest również strefa sportowa dla dzieci, tzw. mini - orlik, gdzie można prowadzić różnego rodzaju turnieje i rozgrywki piłkarskie oraz lekkoatletyczne. Ścieżka sensoryczna stanowi dopełnienie potrzeb zmysłowo – ruchowych dzieci.

W naszym przedszkolu funkcjonują grupy tzw. tradycyjne, dwie grupy prowadzone metodą M. Montessori oraz jedna grupa wykorzystująca elementy metody F. Froebla.
Zajęcia ogólnodydaktyczne prowadzone są w 20-25 osobowych grupach. By skutecznie wspierać rozwój dzieci zapewniamy im stałą opiekę: neurologopedy, psychologa, rehabilitantów, oligofrenopedagogów, tyflopedagogów, surdopedagoga oraz terapeutów różnych innych dyscyplin pedagogicznych.
W przedszkolu prowadzimy również zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju, obejmując dzieci o szczególnych potrzebach rozwojowych wszechstronną opieką specjalistyczną. W przedszkolu zatrudnionych jest dwóch rehabilitantów, którzy prowadzą zajęcia z gimnastyki korekcyjnej, terapii SI oraz wspomagania ruchowego i masażu.
W tym zakresie, w pracy z dzieckiem stosowane są miedzy innymi elementy metod: Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Bon - Deparrt, Domana, Kniessów, Orffa, Knillów, Dennisona, terapia SI, terapia ręki, terapia czaszkowo - krzyżowa, i inne metody prognozujące najlepsze efekty terapeutyczne, w zależności od wykrytych potrzeb rozwojowych. 
             
                    
                                

                                                                                                                                                                                                                

OFERTA ROZWOJOWA PRZEDSZKOLA
Przedszkole  od wielu lat z powodzeniem osiąga sukcesy  edukacyjne, wychowawcze i terapeutyczne w pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach, między innymi poprzez zatrudnienie wykwalifikowanej kadry specjalistycznej, nauczycieli współorganizujących, psychologów, logopedę, pedagoga specjalnego, terapeutów pedagogicznych oraz innych specjalistów (rehabilitant, fizjoterapeuta) . Wielu nauczycieli wychowania przedszkolnego posiada podwójne kwalifikacje, w tym specjalistyczne kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, korzystając z własnych zasobów osobowych. Organizacja pracy przedszkola sprzyja realizacji założeń edukacji włączającej.

Nauczyciele dostosowują wymagania edukacyjne i rozwojowe do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów, uwzględniając wyniki badań psychologiczno-pedagogicznych i zalecenia poradni dla przedszkola. Zespołowo, pod kierunkiem pedagoga i psychologa, opracowują Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne. Systematycznie dokonują wielospecjalistycznej oceny funkcjonalnej dzieci, formułują wnioski i w sytuacji zaistniałej potrzeby dokonują stosownych zmian w pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz terapeutycznej, w ramach udzielanej dziecku i jego rodzinie pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz szeroko rozumianego wsparcia systemowego.

Ze szczególną uwagą dbamy również o twórczy rozwój dzieci oraz rozwijanie wśród nich rozumienia i poszanowania różnic w funkcjonowaniu rówieśników. Dlatego w ofercie przedszkola znalazły się także zajęcia prowadzone w ramach programów własnych przez nauczycieli naszego przedszkola, m. in: zajęcia z cyklu "Zdrowo jemy - zdrowo rośniemy", "Bezpieczny przedszkolak", "Mały człowiek w świecie wartości", "Opowieści czerwonego fortepianu - czyli skąd się bierze muzyka", "Gdy podniesie się kurtyna- czyli zabawa w teatr", kółko informatyczne, kółko wokalno – instrumentalne, zajęcia artystyczne: sceniczno – taneczne, choreoterapia, bajkoterapia, sensoplastyka, i warsztaty badawcze, plastyczne oraz kulinarne. od roku 2022 we współpracy z Lubelskim Uniwersytetem Marii Curie - Skłodowskiej, realizujemy "Narodowy program czytelnictwa" pod tytułem "Przygoda z książką". 
Aby zapewnić dzieciom poczucie swobody i bezpieczeństwa, przywiązujemy także ogromną wagę do ciepłej oraz przyjaznej atmosfery. Do każdego dziecka podchodzimy w sposób indywidualny, a nasze metody edukacyjno-wychowawcze oraz terapeutyczne oparte są na aktualnej wiedzy z zakresu pedagogiki i psychologii rozwoju.
W grupie, poprzez naśladowanie innych, dziecko uczy się aktywności oraz nowych zachowań, co szybko owocuje i przejawia się dobrą umiejętnością funkcjonowania, a także odpowiednią zaradnością w różnych sytuacjach życiowych.
Nasze dzieci otaczamy ciepłem oraz zapewniamy im doskonałą, fachową opiekę, a także troskę i bezpieczeństwo, tak aby w przedszkolu czuły się jak w domu.

                                         


INTEGRACJA W NASZYM PRZEDSZKOLU 
„Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie” Funkcjonowanie przedszkola integracyjnego to działanie nie tylko na rzecz mniejszości, jaką są niepełnosprawni, ale też na rzecz zdrowych dzieci. Najkorzystniej jest wykształcić właściwą postawę w procesie wychowawczym wtedy, gdy tylko zaczynają się kształtować postawy - akceptujące lub odrzucające. Dzieci niepełnosprawne, przebywając w przedszkolu ze wszystkimi dziećmi, mają podwójną szansę - przekonać rówieśników o swoich różnych zaletach, a więc dowieść, że mogą być również cennymi partnerami w zabawie, przyjaźni, jak pozostałe dzieci, a także przekonać siebie samych o tym, że mogą na równych prawach funkcjonować w środowisku rówieśniczym. Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się: - większej tolerancji wobec innych, - akceptowania niepełnosprawności, - odpowiedzialności i życzliwości wobec innych, - większej otwartości na innych, - mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co nie znaczy, że są przez to gorsi, - dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie, - uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności. Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników: - zapominają o swoich ułomnościach, - nabierają większej pewności siebie, - odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat, - starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne. Zalety grupy integracyjnej: 1. Mała liczebność (- dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.) 2. Kolejna zaleta grupy integracyjnej to praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego, który jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. 3. Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy. 4. Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których uczniowie zdrowi i niepełnosprawni podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości. Od 1997 roku nasza placówka posiada status Przedszkola Integracyjnego. W grupach wspólnie funkcjonują dzieci zdrowe i dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. W gabinetach specjalistycznych odbywają się liczne zajęcia terapeutyczne, z dziećmi wymagającym dodatkowych oddziaływań prowadzone przez specjalistów. W grupie poprzez naśladowanie innych dziecko uczy się aktywności, nowych zachowań, co szybko owocuje i przejawia się radzeniem sobie w różnych sytuacjach życiowych. Rodzic, który zdecydował się przyprowadzić swoją pociechę do naszej placówki, może być pewien, że dziecko jego objęte będzie doskonałą opieką a jego rozwój wspomagany będzie wielorako przez wyspecjalizowaną i przyjazną kadrę. Nasi specjaliści to: psycholog, specjaliści wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, neurologopeda, rehabilitant, masażysta, pedagog, oligofrenopedagog, terapeuta SI, tyflopedagog, surdopedagog, reedukator Od 2012 roku w naszym przedszkolu funkcjonuje również zespół wczesnego wspomagania, obejmujący swoją pomocą dzieci w wieku 1–6.


                                                                                                 

Zdjęcia jednostki

Zdjęcie szkoły 1 Zdjęcie szkoły 2 Zdjęcie szkoły 3